Van in je hoofd, naar in je lijf

Bijgewerkt: jan 17

Chaos in mijn hoofd. Een continue gedachtestroom. Een golf aan zinnen en losse flodders. Een trein die maar blijft doordenderen zonder eindbestemming. Een stem in mijn hoofd die voortdurend schreeuwt om aandacht. Om gek van te worden! Vaak heeft deze drukte in mijn hoofd ook zo zijn uitwerking op mijn lijf. Als het druk is in mijn hoofd, voelt mijn lijf pijnlijk en verkrampt en doet mijn hoofd letterlijk zeer van het denken. In het moment heb ik dit helemaal niet door en voel ik het pas achteraf. Herkenbaar?


Als yoga docent en mede organisator van retraites heb ik in de loop der jaren volop kennis en ervaring opgedaan over mindfulness, yoga, ademtechnieken en andere oefeningen die de rust in mijn hoofd kunnen doen wederkeren. Technieken die kunnen helpen bij het opmerken en herkennen van gedachten en bij het weer in contact komen met je lijf. Nu ben ik mij er een stuk sneller bewust van dan vroeger. Toch heb ik ook nog momenten waarbij de storm in mijn hoofd in volle hevigheid aanwezig is. Er zijn veel manieren om hiermee om te gaan en diverse technieken die je kan toepassen. Ik noem er een paar die voor mij behulpzaam zijn:

Acceptatie en compassie Het begint allemaal bij het bewust worden van de drukte in je hoofd: het doorhebben van deze gedachten is stap 1. Vervolgens is het de kunst dit te accepteren. De gedachtestroom is er nu eenmaal of je het nou leuk vindt of niet. Door te ontkennen of er tegenin te gaan, bereik je eigenlijk het tegenover gestelde: een nog drukker hoofd. Daarbij is het van belang dat je ook compassie hebt voor jezelf. Wees lief en straf het hebben van gedachten niet af. Iedereen heeft gedachten en dit is heel normaal. Deze basishouding kan al zorgen voor rust.

Schrijf het van je af Door al je gedachten op te schrijven, schrijf je ze letterlijk van je af. Pak bij voorkeur de ouderwetse pen en papier en schrijf alles op zonder er bij stil te staan wat je schrijft. Schrijf net zo lang door totdat alles op papier staat. Het hoeft niet perfect, je schrijft geen boek dat zal worden gelezen door anderen. Eenmaal opgeschreven zul je zien dat dit een positief effect heeft op de chaos in je hoofd.

Adem in, adem uit Nee, ik bedoel niet dat je de show van cabaretier Jochem Meijer moet kijken, maar letterlijk moet ademen. Ga rustig zitten en word je bewust van je ademhaling. Je hoeft de adem niet te veranderen en er alleen aandacht voor te hebben. Waar voel je je ademhaling het beste? Hoe voelt je ademhaling? Adem je snel of langzaam? Vloeiend of schokkend? Deze aandacht voor je adem, weerleg je focus van je hoofd naar je ademhaling.

Vervolgens kan je een ademhalingsoefening toepassen. Er zijn verschillende ademhalingsoefeningen die je kan gebruiken. Een fijne oefening vind ik die waarbij je diep inademt richting je buik en langzaam uitademt. Kijk of je hierbij de uitademing twee keer zo lang kan maken als je inademing. Je ademt bijvoorbeeld 4 tellen in en 8 tellen uit. Dit heeft en kalmerend effect op het hele lichaam en daarmee ook op het zenuwstelsel. Deze oefening is snel en nagenoeg overal toepasbaar.

Zintuigelijk waarnemen Net als het bewust worden van je ademhaling, kan je ook de focus leggen op je zintuigen en waarnemingen. Ga eens zitten op een bankje en kijk om je heen. Wat zie je? Welke voorwerpen, vormen en kleuren kan je waarnemen in je omgeving? Wees specifiek en benoem details. Soms kan het helpen om alles wat je ziet hard op uit te spreken. Kijk of je weg kan blijven van oordelen en puur kan benoemen wat er feitelijk is. Uiteraard kan je aandacht worden getrokken door je gedachten. Dat is heel normaal. Wanneer je dit opmerkt, breng je je aandacht voorzichtig weer terug naar buiten en naar wat je waarneemt. Naast zien kan je ook de focus leggen op wat je voelt, ruikt of proeft.

Mediteer Neem de tijd om te mediteren. Het woord mediteren schrikt veel mensen af. Het beeld van een monnik zittend op een rots in kleermakerszit met gesloten ogen is het eerste waar vaak aan wordt gedacht. Echter bestaan er meerdere vormen van meditatie: open aandacht meditatie, bodyscan of een meditatie waarbij de focus ligt op de adem, object of emoties. Ook bestaan er meditaties waarbij je in beweging bent zoals de loopmeditatie. Probeer uit en kijk welke vorm het best past bij jou.


Wandelen Trek je schoenen en je jas aan en ga naar buiten. Wandelen kost niks en kan altijd. Het onthaast. Je beweegt en je zintuigen doen volop mee. Je voelt de warmte van de zon op je gezicht, je ruikt het vers gemaaide gras en ziet fietsers en kleuren van de natuur. Hierdoor ben je snel ‘in het moment’.

Geloof niet je gedachten Gedachten zijn geen feiten. Gedachten zijn gedachten, meer ook niet. Ze zijn dus niet (altijd) waar. Soms is het goed om eens kritisch te kijken naar je gedachten. Je gedachten kunnen negatief zijn en dit kan een bepaalde weerslag hebben op je stemming. Bewustwording hiervan kan zorgen voor rust.

En mijn persoonlijke favoriet… Dansen! Ik houd van dansen. En dan bedoel ik niet alleen op de dansvloer, maar gewoon in mijn eigen vertrouwde woonkamer. Ik zet vrolijke muziek op en ik begin te bewegen op de muziek. Het gaat er hierbij niet om hoe het eruit ziet, maar hoe het voelt. Vaak zing ik ook nog lekker mee. Dit zorgt ervoor dat ik mijn lijf voel en door het multitasken (namelijk dansen en zingen tegelijkertijd) me even niet bezig houdt met mijn gedachten. Overigens is het bewezen dat bij zowel zingen als dansen en andere vormen van lichaamsbeweging twee stofjes vrij komen: endorfine en oxytocine. Beide stoffen worden aangemaakt door je eigen lichaam. Endorfine werkt pijnstillend en voorziet je van een geluksgevoel. Het hormoon oxytocine werkt bloeddrukverlagend en rekent af met stress en angsten.

Wellicht zit er een techniek tussen waarmee je wil gaan oefenen. Ik heb benieuwd naar je ervaringen!


Mandy

0 keer bekeken

Aanmelden

© 2020 by TheMindfulFarm.

Details

info@martinmilius.nl

06 485 01 676 Martin

06 249 75 090 Mandy

www.themindfulfarm.nl

Social Media

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon