Omgaan met verandering

De ochtenden zijn donker en de zon gaat in de avond eerder onder. De bomen veranderen van kleur en laten langzaam hun bladeren los. De temperatuur daalt en onstuimige dagen met regen en wind zijn opeens dagelijkse kost. De zomer is nu echt voorbij en de herfst heeft duidelijk zijn intreden gedaan.



Deze verandering van seizoen is duidelijk merkbaar en vraagt om een bepaalde vorm van aanpassingsvermogen. De zomer kleding zoals shirts met korte mouwen, jurkjes en slippers kunnen weer worden opgeborgen en truien, sjaals en laarzen behoren weer tot je dagelijkse garderobe. De verandering van seizoenen is een duidelijk voorbeeld van de vergankelijkheid van het leven: niets blijft hetzelfde. Dit kan het weer zijn, maar ook de baan die je hebt, de plek waar je woont, de vriendenkring om je heen of hoe je je voelt. De ene dag lijkt het leven je toe te juichen, een half jaar later is alles bar en boos.

Mindfulness kan hier in iets voor je betekenen: hoe kun je omgaan met deze realiteit en jezelf de optimale zelfzorg bieden? Ik geef je 3 tips hoe je om kan gaan met verandering.

Erken wat er is

Neem waar dat elk moment in je leven anders is en dat dit onlosmakelijk verbonden is aan het leven. Observeer deze ervaring in het moment en erken dat dit er is. Of de verandering prettig of onprettig is maakt niet zoveel uit, het is er nu eenmaal. Erkenning voor de ervaring in het moment zorgt ervoor dat je minder weerstand biedt tegen wat er op je pad komt en dat je gemakkelijker meebeweegt met de grillen van het leven.

Geef jezelf de ruimte voor een ander perspectief

Verandering kan heftige emoties met zich meebrengen zoals verdriet, angst of onbehagen. Zoals zonet benoemd is het goed om te observeren wat jij ervaart in het moment, ongeacht wat dit is. Dit kan ook ruimte bieden om alle aspecten van deze verandering tot je aandacht te brengen. Neem bijvoorbeeld de herfst: aan de ene kant is er het onstuimige weer met regen en kou. Aan de andere kant zien we buiten de magische herfstkleuren en biedt dit seizoen de huiselijke gezelligheid. Vaak neigt onze geest zich te focussen op één aspect en op de negatieve lading van verandering. We missen daardoor al het andere wat het leven te bieden heeft.


Word je bewust van wat de verandering bij je te weeg brengt

Maak van verandering een dankbaar object voor meditatie: breng je aandacht naar je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties. Hierbij kan je jezelf de vraag stellen ‘Wat ervaar ik nu?’. Den hierbij aan emoties, lichamelijke sensaties en gedachten. Het maakt niet uit wat je ervaart, maar dat je er met vriendelijke aandacht en openheid bij bent. Vanuit deze bewustwording merk je wat verandering met je doet en kun je nagaan wat je op dat moment nodig hebt. Misschien merk je op dat je vermoeid bent en dat het fijn is om wat eerder naar bed te gaan of dat je juist een opbeurend gesprek nodig hebt en daarom een vriend/vriendin opbelt. Hoe dan ook, je neemt je eigen behoeften serieus en handelt hiernaar.


Mandy

24 keer bekeken

Aanmelden

© 2020 by TheMindfulFarm.

Details

info@martinmilius.nl

06 485 01 676 Martin

06 249 75 090 Mandy

www.themindfulfarm.nl

Social Media

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon